Om föreningen

BRF Corax registrerades 1991-01-02. Föreningens verksamhet omfattar förvaltningen av hörnfastigheten Korpen 49 som har 2 huvudtrapphus på adresserna:

Fastigheten Korpen 49 ligger i hörnet av Friisgatan och Södra Förstadsgatan med adresser Södra Förstadsgatan 62, 211 43 Malmö och Friisgatan 4, 211 46 Malmö

Byggnadsår: 1903 omb. 1974, 1979, 1980, 1983 och 1995.
Byggherre: P Lundsten (Tegelbruksägare från Åkarp)

Hörnhuset är uppfört 1903 och ritat av Axel Stenberg i en stil som närmast påminner om holländsk nyrenässans. Arkitekturen är väl genomförd och det kraftfulla tornet understryker husets karaktär av Paradhörna. Fasadens detaljer är välbevarade och de ursprungliga balkongerna finns kvar, totalrenoverade vid den stora ombyggnaden 1995 då bl.a. nya hissar i gammalt utförande installerades och vindsutrymmen byggdes om till fyra nya lägenheter med takterass.
Utdrag ur "Kulturhistorisk inventering" Malmö Kommun 1983

Fakta om fastigheten

Arkitekten Axel Stenberg (1866-1947), även känd som upphovsman till Davidshalls torg och Victoriateatern, har ritat huset som uppfördes år 1903 och totalrenoverades i mitten av 90-talet. I fastigheten finns ett 40-tal originalkakelugnar som ej får flyttas eller bytas. En lägenhet har renoverade ugnar, medan övriga har eldningsförbud. Eventuell renovering, som i så fall inkluderar nya rökgångar och sotningsansvar, är en fråga för respektive lägenhetsinnehavare och måste då göras fackmannamässigt och i samråd med styrelsen.

Fastigheten ligger i princip granne med Triangelns köpcentrum och nya nedgången till Citytunneln, ett område under stark utveckling

Byggnadens tekniska status

Byggnaden, som är ansluten till fjärrvärmenätet, består av 6 lokaler och 16 lägenheter.

Hela byggnaden totalrenoverades i mitten av 90-talet:

• Vinden byggdes om till moderna lägenheter med tillhörande terrass på taket.
  • Nya hissar i ”gammalt” utförande installerades.
  • Fastigheten anslöts till fjärrvärmenät, ny fjärrvärmecentral.
  • Nytt radiatorsystem i hela fastigheten installerades.
  • Nytt varm- och kallvattensystem installerades.
  • Nya köksavloppsstammar drogs i anslutning till kökstrapphusen.
  • Fasader och balkonger renoverades.
  • Nya balkonger mot innergård byggdes.
  • Tak mot innergården lades om med lackad beständig aluminiumplåt.
  • Tak mot gatufasaderna lades om med original enkupigt taktegel.
  • I projektets el-entreprenad ingick nya elcentraler i källaren och nya stammar upp till respektive lägenhet.

En grundlig och omfattande fönsterrenovering genomfördes under 2008 – 2010, såväl längs gatufasader som mot innergård.

Under hösten 2014 genomförs en större fasadrenovering mot gatan.

Det finns gemensam tvättstuga med moderna maskiner och gemensam terrass på gården med markis, möbler och grillmöjlighet.

BRF Corax har sedan 2006 TPF-avtal med Anticimex (Trygghetspaket Flerfamiljshus).